xf

dilluns, 25 de novembre del 2013

EL TREN D'ANADA I TORNADA

El tren d'anada et fa perdre el de tornada

EL TREN QUE l'Antoni Bassas, alguns alcaldes i els usuaris van agafar dissabte pel reportatge d'avui l'havia agafat moltes vegades. Massa i tot. La línia va ser decisiva perquè em quedés a viure a Barcelona. Vaig intentar anar i tornar a la universitat des d'Osona. Però malgrat els bons amics que hi vaig fer, amb tantes hores perdudes, la suma del fred, els nervis, la desesperació i la impotència em van convèncer que aquella era per mi una via morta. La revelació definitiva va ser el dia que el tren d'anada va arribar tan tard a Barcelona que ja havia sortit el meu tren de tornada. Per descomptat m'havia perdut les classes de tot el matí sencer, però això ja havia passat altres vegades. Aquell dia el missatge era més clar: arribava tan escandalosament tard que ja no podia ni tan sols tornar a l'hora prevista, tot i acceptar no haver fet res de res. 

Tren de la línia 3 de rodalies al seu pas per Vic.
Un dia més llarg i més perdut que mai. M'encantaria explicar aquesta batalleta de fa trenta anys (en tenia divuit) i que no s'entengués, que em fes quedar com un avi aparegut del passat, que els lectors joves penséssiu que m'ho invento, que us semblés impossible, que fes riure. Però no. En aquests trenta anys hem creat impressores en 3D, cotxes elèctrics, telèfons intel·ligents, xarxes socials, un negre ha arribat a presidir els Estats Units i hi ha AVE a tot Espanya (alguns tancats perquè hi anaven 9 passatgers). Els joves de 18 anys que agafen la línia tenen l'edat de la meva filla, no s'assemblen en res a mi. Però la línia s'hi assembla perillosament. Que s'acabi el malson.

Carles Capdevila
Editorial www.ara.cat
[Consulta: 25 de novembre de 2013]


Vegeu reportatge "El malson de rodalies" de l'Antoni Bassas sobre la línia Barcelona - Vic: 


Reflexionem-hi:
- Què opineu que la línia R3 sigui l'única de l'estat amb una sola via?
-  Creieu que aquesta mala comunicació ferroviària té conseqüències per la comarca d'Osona? Quines?
- En un dels vídeos es parla del tren bala. Quin és i quina importància li donen les entrevistades?
- Us ha passat alguna anècdota anant amb el tren de rodalies?
- Quina va ser la primera línia ferroviària a Catalunya?
- Creieu que el tren és un mitjà de transport ràpid i segur?
- Si heu d'anar a Barcelona, quin transport escolliríeu?
- Per què creieu que les reformes proposades any rere any no es porten a terme?
- Tots els trens i accessos estan adaptats per discapacitats?
- Quin va ser el primer tren de passatgers de la història?
- Què significa l'acrònim Renfe?
...

2 comentaris:

  1. L'autor ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
  2. L’estat de la línia R3 és molt deficient. Els pobles de Puigcerdà, Ripoll, Torelló, Manlleu, Vic, Granollers... tenen un estat molt precari del tren de Rodalies. Hi han problemes de megafonia, no s’informa per quina via passarà el tren, hi han estacions fantasmes on no pots comprar bitllets...

    El problema de desdoblar aquesta línia, fa molts anys que existeix i s’ha esdevingut en un malson ja que no s’acaba produint el desdoblament esperat. Fa més de 25 anys que ja es parlava de desdoblar la línia, una línia amb més de 100 anys d’història que a penes s’ha canviat des dels seus inicis.

    El “ tren bala ” representa ser un tren que de Vic a Barcelona no hi han aturades i per tant hauria de trigar menys temps que un tren convencional que fa parada a totes les estacions. Però no és així, aquest tren fins i tot triga més temps que el tren convencional.

    Crec que no es porten a terme perquè l’estat Espanyol, que és el que té les competències en aquesta línia, té una visió centralitzadora i prefereix gastar-se els diners amb trens d’alta velocitat que no pas en trens de Rodalies. Cal que els alcaldes del pobles afectats sumin forces i lluitin per una línia R3 ràpida i segura. En referència aquest tema han sorgit iniciatives populars com “ Perquè no ens fotin el tren” que reclama un servei de qualitat integrat a Rodalies, una major freqüència de trens, unes millores en la línia i el servei, que Torelló sigui l’estació estratègica d’enllaç entre la Garrotxa i Barcelona...


    Pol Rifà
    4t C

    ResponElimina