xf

dilluns, 17 de desembre del 2018

L'AVALUACIÓ PER COMPETÈNCIES A DEBAT

Les notes de secundària canviaran al juny: sense números i per assoliments
Desapareixen les puntuacions de l'1 al 10 i l'avaluació es farà per assoliment de competències

Els estudiants de secundària obligatòria ja han acabat els exàmens i la setmana que ve ja rebran els butlletins amb les notes. En molts casos ja es trobaran que el sistema d'avaluació ha abandonat les qualificacions numèriques per qualificacions per competències.



Els alumnes s'hauran d'acostumar a una nova nomenclatura amb les sigles AE, AN, AS o NA. Un sistema que ja es fa servir a l'educació primària des de fa dos anys.

partir d'ara, els alumnes que treguin entre un 9 i un 10, una qualificació d'excel·lent de tota la vida, veuran com en el butlletí els apareix AE, que vol dir que l'alumna ha fet un "assoliment excel·lent" de la matèria.

Una nota entre un 7 i un 8, tradicionalment un notable, serà un AN, "assoliment notable".

I atenció, perquè desapareix la diferència entre el bé i el suficient. S'unifiquen en AS, "assoliment satisfactori", totes les notes entre el 5 i el 6.

I per sota del cinc, sense distincions, l'insuficient es dirà "no assoliment".

Aquest nou sistema d'avaluació l'hauran de seguir obligatòriament tots els instituts a partir del mes de juny. De fet, els números no desapareixen del tot; a cada nivell d'assoliment se li dona un valor de l'1 al 4, per poder fer la mitjana en cas que l'alumne se'n vagi a estudiar fora de Catalunya, o a l'hora de fer el pas cap a FP o batxillerat.

+

Alumnes, professors i famílies es comencen a habituar a aquest canvi... però no convenç a tothom.

Per alguns és més fàcil avaluar la competència d'un alumne en una determinada matèria segons els seus assoliments abans d'avaluar-la amb números. També defensen que el nou sistema permet acostar-se i veure com progressa cada alumne com a persona, sense homogeneïtzar, que és el que feia una nota numeral.

Altres consideren que si es perden les notes numèriques, dos alumnes que tinguin fins a dos punts de diferència en un examen tindran la mateixa nota final i es pot perdre informació de l'avaluació real de l'alumne.

Pel Departament d'Educació, es passa a avaluar qualitativament, d'acord amb el nou currículum, centrat en les competències de l'alumnat. Es valora la capacitat de l'alumne per resoldre situacions reals a partir del que s'ha après a l'aula.

Tot i que els docents estan rebent formació de com s'ha d'aplicar el nou sistema, alguns consideren que és insuficient. El Sindicat de Professors de Secundària creu que aquest sistema suposa un pas enrere i provoca desconcert entre el professorat.
REDACCIÓ 
https://www.ccma.cat/
[Consulta:  17 de desembre de 2018]

OBRIM EL DEBAT:

- Creieu que aquest nou sistema d'avaluació afavorirà com diu el Departament d'Ensenyament a Acompanyar i millorar el procés d’aprenentatge dels alumnes?

La finalitat de l’avaluació és acompanyar i millorar el procés d’aprenentatge dels alumnes pel que fa als continguts i al grau d’assoliment de les competències, tenint en compte els ritmes i les potencialitats de cadascú. Aquesta avaluació també ha de permetre als alumnes i als professors analitzar les dificultats del procés d’aprenentatge i trobar estratègies per superar-les. En aquest sentit, cal destacar que l’alumne és part activa del seu procés d’aprenentatge i  que l’avaluació li aporta l’orientació necessària per millorar-lo.            Departament d'Ensenyament

- Quins avantatges i inconvenients trobeu a l'avalaució per competències?
- Quins canvis proposaríeu per millorar el sistema educatiu a Catalunya? Per què?

Per poder respondre us recomano veure aquest vídeo de fa uns anys:




- Realitza una cerca i posa exemples de sistemes educatius al món que funcionin. Per què?
- Quins canvis proposaries a la nostra eccola per fer-la més atractiva per als alumnes? Argumenta-ho.
- Sempre critiquem el sistema i el professorat. Creieu que l'alumnat també podria fer autocrítica? Per què?
- Com gestionaríeu el tema del mòbil a les aules?
... 


6 comentaris:

  1. El nou sistema d’avaluació penso que no és tant bo com l’anterior. Però cal dir que tant amb el primer sistema com amb aquest aprendrem al mateix, els mateixos conceptes i procediments, l’únic que passarà és que s’avaluarà de manera diferent. Un avantatge d’aquest sistema és que si l’examen no et va bé tens altres competències que et poden contar i l’inconvenient és que el bé a desaparegut i amb un 6,9 seria un AS, i penso que aquesta nota no es mereix un AS perquè és casi un 7. Un altre inconvenient és que potser l’examen et va molt bé però per petites coses et baixa. Alguns canvis que proposaria perquè aquest sistema funcionés millor és que fós AN del 6’8 al 8 perquè és gairebé el mateix, o si no que fos tot igual però que del 6 al 6’9 aparegués AS+ que indiqués que no és un 5 pelat. Alguns sistemes educatius que hi ha són: per números, per competències, per lletres (com els americans o anglesos) i d’altres i penso que cadascun té unes ventatges i uns defectes, com tot.

    ResponElimina
  2. Jo penso que el canvi d’avaluació no afecta tant com ens pensem. De fet, els alumnes continuarem fent les mateixes acticitats, examens, treballs... On realment hi veig el problema -tot i que en el cas del butlletí de La Salle no ha pssat- és que no s’especifiqui la nota numèrica. Crec que no està bé posar dins el mateix sac un 6,9 que un 5. Penso que entre AN i AS i podria haver un altre assoliment del 6 al 6’9. Tot i així, penso que mentres s’especifiqui la nota numèrica no hi haurà problema.

    ResponElimina
  3. Referent el tema del mòbil a les aules, penso que té una part beneficiosa i una altra de negativa. És cert que estem constantment amb el mòbil i que a vegades necessitem desconnectar. Apart, a classe ens hem de concentrar i és impossible fer-ho si tens el mòbil a la mà i et van apareixent notificacions. La part bona que li veig és quan volem buscar alguna informació de manera ràpida, perquè és molt més ràpid que obrint l’ordinador.

    ResponElimina
  4. Des del meu punt de vista era molt necessari un canvi en la manera d’avaluar als alumnes i crec que aquest nou sistema té més llums que ombres.
    Amb l’anterior mètode s’oferien uns coneixements, els quals havies de demostrar haver-los assolit mitjançant una prova plena de preguntes sobre aquests. Però cada alumne té unes capacitats diferents al seu company, i per tant uns resultats obtinguts d’un examen, per exemple, no arriben a reflectir les veritables capacitats de cadascú. L’avaluació per competències hi hauria d’haver set sempre perquè tant coneixements com competències formen part d’un mateix sac. Cada un d’ells és la cara d’una mateixa moneda; és a dir, un no pot ser competent sense tenir els coneixements adequats i aquests coneixements realment serveixen de poc si no saps com o què fer amb ells. Aquest nou sistema ens ofereix la mateixa oportunitat a tots, destaques per ser capaç d’utilitzar les teves habilitats i no per la teva capacitat de recordar uns coneixements i saber-los “vomitar” en un examen.
    Un dels sistemes educatius protagonistes és el de Finlàndia. Aquest es caracteritza per ser exigent però a la vegada també flexible. Els alumnes tenen 5 hores de classes i no tenen deures, de manera que els alumnes tenen molt temps lliure per a activitats extraescolars que els estimulin i sedueixin els seus interessos individuals, per exemple. Les classes tenen espais de joc i estan decorades per estimular al màxim la creativitat.
    Però després ens trobem amb casos com el de Corea del Sud, que ens demostra que no fa falta tenir un sistema d’ensomni com és el de Finlàndia. El seu es caracteritza per gestionar un ambient en el qual es promou una alta competitivitat entre els alumnes. És molt estricte i rigorós. Un dels principis que regeixen aquest sistema és estimular l'estudi com a mitjà per assolir el creixement econòmic del país. El seu lema és: "Si ets el primer a la classe, ho seràs a la vida". Els resultats que s'obtenen són positius però aquest comporta més efectes negatius que el primer. Suposa una alta quantitat d'estrès i competitivitat que a vegades deixen de banda altres qüestions emocionals que també són importants per al desenvolupament dels nens.

    ResponElimina
  5. El sistema educatiu basat en competències considero que és pitjor que l'anterior, els contres que hi trobo són: les competències en si.Trobo que amb les competències et demanen que sàpigues fer tots els apartats correctament, cosa sota el meu punt de vista bastant difícil d'assolir. Un altre punt negatiu que tinc referent a les competències és el sistema de avaluament (AE, AN...), ja que trobo que si has tret un 6, 9 en una matèria et fiquen al mayeix sac de la gent que ha tret un 5, i això trobo que no és just. Jo per millorar el sistema educatiu català promouria una educació moderna, que de veritat fós útil avui dia, a part també, posaria en sistema una idea que tinc, aquesta consistiria en una crear un espai separat de les aules normals, per tots aquells alumnes que no volen estudiar/que dificulten el bon desenvolupament de la classe per tal de que els nois.i noies que compleixin aquests dos requisits puguin estar allà sense molestar a la resta de companys. Alguns canvis que proposaria per fer més atractiva la nostra escola seria la creació a 4 t ESO de itineraris més especialitzats (idiomes per exemple) i una publicitat bona qie deixés en bon lloc a la nostra escola. Jo proposo això ja que així la nostra escola seria molt més atractiva per estudiants de la nostra edat. També considero que l'alumnat hauria de fer autocrítica i assimilar el nou sistema educatiu, ja que si el Departament d'Ensenyamemt ha cregut que aquest sistema seria millor, hauriem de donar-li una oportunitat. El tema de mòbil a l'aula és complicat, per una banda seria útil per buscar informació ràpidament i també per jugar a aplicacions on puguessim aprendre (Classcraft) però per unanaltra banda es necessitaria un control més exhaustiu per tal de controlar què fan els alumnes amb els seus mòbils
    Carles Verdaguer 4tC

    ResponElimina