xf

dimecres, 21 de novembre del 2018

WHITE MONDAY, L'ALTERNATIVA SOSTENIBLE AL BLACK FRIDAY

El darrer divendres del mes de novembre arriba el ja tradicional "Black Friday", després el "CyberMonday" i alhora en moltes botigues o portals webs han ampliat les ofertes a tota la setmana "Black". És un excés de consumisme massiu? És sostenible i necessari?



Us animem, primer de tot, a llegir aquest post del blog de fa dos anys, en el que es posava el context del "Black Friday".

http://sompangea.blogspot.com/2016/11/thanks-giving-black-friday-cybermonday.html


En segon lloc, us proposem llegir o informar-vos de dues alternatives solidàries i sostenibles al "Black Friday": el "Giving Tuesday" i el "White Monday".

#GivingTuesday és un moviment global que vol incentivar i multiplicar les bones accions de les persones. L’objectiu és dedicar un dia a tot el món, aquest any el 27 de novembre, a celebrar l’acció de donar, ja siguin aliments, diners, temps (voluntariat), objectes de segona mà, etc. Unir-se és molt senzill: només calen ganes de fer un món millor, donar un cop d’ull a les causes de #GivingTuesday i decidir què faràs o a qui donaràs.

Visita el portal web: http://givingtuesday.cat



White Monday, l’alternativa sostenible al Black Friday

Recosir roba, reaprofitar aliments o llogar roba infantil: Suècia crea el dia de l'economia circular

L’auge del Black Friday ha provocat a Suècia el naixement d'una contraproposta que vol ser l’alternativa sostenible al consumisme massiu de l'últim divendres de novembre. Amb el nom de White Monday, la campanya té com a objectiu donar visibilitat a les empreses que contribueixen a l’economia circular. La iniciativa va néixer l'any passat, i en aquesta segona edició, que se celebra aquest dilluns, s'han doblat el nombre de participants, fins a una seixantena.

"No acceptem qualsevol empresa que digui que és sostenible, sinó que el focus el posem en les empreses d'economia circular", ha explicat a l’ARA l'impulsor del White Monday, Henning Gillberg. Ell és el fundador de Repamera, una empresa online que cus roba estripada per fomentar la reutilització i reduir la compra de peces noves.



Durant el White Monday, els consumidors poden obtenir descomptes dels productes i serveis de les empreses que hi participen, entre que les quals hi ha, per exemple, Karma, una aplicació a través de la qual es pot comprar menjar sobrant de restaurants o supermercats que està en bones condicions, amb la qual cosa es redueix el malbaratament d'aliments. També hi ha botigues online d'articles de segona mà, empreses de roba i de mobles fabricats amb materials reciclats, i d'altres que ofereixen serveis compartits, com ara Hyber, que permet llogar roba infantil i tornar-la un cop la talla ja és massa petita.

Els descomptes es poden aconseguir a través de la pàgina web del White Monday i, a més, els participants promocionaran l’acció a través de xarxes socials. “Volem que les fotos amb el l'etiqueta #WhiteMonday es facin virals, una mena d'Ice Bucket Challenge per promoure l’economia circular”, explica Gillberg, fent referència a la campanya solidària amb els malalts d’ELA que es va fer viral el 2014. “Volem mostrar al món, començant pels suecs, que hi ha alternatives al consum de productes nous. El missatge és: consumeix tant com vulguis, però no només productes nous, i amb el White Monday ensenyem diferents alternatives per fer-ho”.

Núria Vila
www.ara.cat
[Consulta: 20 de novembre   de 2018]

El consumisme massiu a debat:

- Quina opinió us genera aquest afany d'imitar totes les tendències de MKT dels EUA?
- Vosaltres compreu en aquestes dates? Per què?
- De qui és culpa que aquestes estratègies es portin a terme al nostre país? Per què?
- Per què estem en una societat del consum? Ens creem necessitats que no hauríem de tenir? Per què? Quin és l'origen d'aquesta societat?
- Quina incidència tenen les campanyes de solidaritat? Hi participes? Per què?
- Què opines del decàleg que ha realitzat la fundació Proide?
- Quin és l'origen del Thanksgiving? I la globalització?

- Què és l'economia circular? Creus que és rendible?
- És ètic participar en aquestes campanyes de consumisme quan hi ha gent al món en extrema pobresa?
- Creus que companyes com la del "Giving Tuesday" poden arribar a conscienciar la gent?
...

7 comentaris:

  1. A la pregunta: És ètic participar en aquestes campanyes de consumisme quan hi ha gent al món en extrema pobresa?

    Depén del que cada persona entengui per ètic. Jo penso que no ho és. Obviament no puc parlar per tothom però esta clar que si tothom pensés que no ho és no tindria tant èxit. L'extrema pobresa segueix existint per vàries raons, i és evident que una d'elles és que el poder el tinguin uns quants que prenen decisions en funció dels seus beneficis i que la UE segueixi tots i cada un dels passos dels EEUU, sabem que són la potència mundial per excel•lència, però si Europa deixés d'imitar-los tant moltes coses canviarien. La pobresa al món deixarà de ser-hi quan tots els seus habitants ens neguem a acceptar-la.
    És ètic complaure les teves necessitats (les que són realment necessitats i no les que ens creem deixant-nos influenciar per diversos factors) però el que no és ètic és que només ho puguin fer uns quants. Només nosaltres sabem quin preu estem disposats a pagar per aquestes necessitats buides.

    ResponElimina
  2. En la meva opinió, el Black Friday té una cara maca i una altra cara obscura en tots els àmbits. La part bona que te aquest dia referent a els descomptes és que pots comprar algunes coses que de per si, no et compraries principalment per el preu que tenen, la part dolenta d’això és que facilites un consumisme que la nostra societat i/o governs han creat (deixo en l’aire la possible idea de que els governs han creat aquesta festivitat per tenir contenta i satisfeta a la seva població amb coses que en el fons no necessiten, però que els causen satisfacció). Crec que amb aquest dia imitem les coses dolentes de EEUU, la pregunta és: Què ha portat a la societat capitalista a aquesta compra massiva i sense mesura de productes? Doncs no en tinc la mes menor idea. Pot ser l’entorn en que vivim, la nostra pròpia societat que ens obliga a seguir els estàndars imposats, poden ser les multinacionals amb publicitat enganyosa i/o falsa. Crec que hauriem de regular molt més això del Black Friday, està be que un dia a l’any hi hagin ofertes que ens ajudin, per exemple, amb les compres de Nadal (com és en el meu cas), però aquest consumise no és bo ni per nosaltres ni per el món, per culpa de dies com aquest la producció augmenta i per tant la contaminació, països es veuen afectats per el black friday com son els països pobres que proporcionen la mà d’obra per fer possible els productes que llavors es compraran a Occident. Trobo molt bona idea el White Monday, degut a que es oposat al Black Friday. Reutilitzant roba que no utilitzis, o bé, arrenclant-la. Tornar a utilitzar jocs de taula que no utilitzaves o be electrodomèstics que et semblava que no funcionaven és una molt bona idea. Conclusió: Hem de tenir cura amb dies com aquests, no només per la nostra butxaca (perquè les “gangas” del Black Friday si t’ho mires amb lupa no ho son tant), si no també per el nostre món. No podem seguir amb un consumisme desmedit que contamina el món, només per comprar-nos aquelles botes de futbol o aquella faldilla que ens farà sentir bé durant 3 minuts? El món hauria de veure que això està malament, però és millor que ens queixem de que els jugadors del Barça no corren tant, o que han fet fora a qui sigui de OT. Si seguim així, no sé pas on acabarem.
    Carles Verdaguer, 4t C

    ResponElimina
  3. Actualment el consumisme és present a tots els estats benestant, hi ha una gran tendència a comprar només per impuls, encara que siguin coses que realment no necessites. Un dels països amb més consum és Estats Units, ja que per exemole va ser un dels primers llocs on es va instaurar el Black Friday, un dia amb grans promocions que poden arribar a ser del 70% en diferents productes. La gent d’aquí, no compra tant com els americans durant aquestes dates, ja que és més comú a Estats Units, però tot i aquí es facin descomptes no són tant bèsties com allà. Així que crec que a Catalunya, el Black Friday mo és una gran font d’ingressos. La culpa de que aquestes campanyes es portin a terme al nostre país, és dels consumidors, ja que si la gent no comprés tant segur que aquestes coses ja no es farien. Les campanyes com les del White Monday penso que són molt efectives, gràcies a elles, un tant per cent de la població prefereix reutilitzar productes en comptes de comprar-ne de nous, totes les iniciatives són bones, com la del mejar sobrant de botigues, de roba... La nostra societat és la societat del consum, ens pensem que podem tenir de tot però també hem de pensar que hi ha gent que no té res, que quan tu et compres alguna cosa, pots estar acabant amb una part dels seus recursos, però la gent no té en compte això. Les campanyes solidáries penso que fan molt bona acció perquè els productes que la gent no necessita els dónen a gent que té unes necessitats reals de forma gratuïta. L’origen del Thanksgiving es remonta molts anys enrere, als volts del 1600 quan hi havia el rei Enric VIII d’Anglaterra volia el divorci, com l’església no li consedia, va crear la seva pròpia religió i tot la gent que no la seguia l’enviava a la presó o els matava. Els puritans van haver de marxar al Nou Món, Amèrica, i allà els natius els hi van deixar llavors per plantar, uns mesos més tard van fer la collita i van organitzar una gran festa amb molt menjar i van convidar als natius com a símbol de gratitud, a partir d’allà va aparèixer el Thanksgiving, que està relacionat amb el Black Friday. És el dia després de Thanksgiving i les botigues aprofitaven que les famílies estaven juntes i hi havien dies de festa per fer descomptes.
    Tornant amb l’actualitat les campanyes com el Giving Tuesday poden concenciar a la gent de que no tot es basa en el consumisme.

    ResponElimina
  4. Jo penso que el Giving Tuesday es una alternativa molt més sana globalment per a tothom i una molt bona idea per a regular el consum i la crisis generals. Aixó s'aplica també a coses com el consumisme massiu del Nadal, el consumisme que comporten altres festivitats com la Pasqua, l'any nou...que comporten molta inestabilitat econòmica global per complir unes expectatives que no s'han imposat pensant amb les conseqüències a llarg termini. Trobo més sa fer coses com crear els propis regals que també poden ser detalls bastant més macos per tal de celebrar festes que haurien de ser per celebrar el estar junts. Tot i així...amb una bona oportunitat com aquesta per les multinacionals de fer diners innecessaris...es veia a venir que aixó passaria.

    Ènia Gómez Ollé, 4tB

    ResponElimina

  5. - Quina opinió us genera aquest afany d'imitar totes les tendències de MKT dels EUA?
    La veritat és que penso que cada dia ens acostem més a ser una copia d´EUA i em sembla molt malament, perquè tot país hauria de tenir les seves costums, i si almenys copiem costums almenys que siguin bones, perquè la veritat és que el Black Friday fa molt mal al nostre país. Ja que és una costum massa consumista i la situació aquí no és que sigui molt bona.
    - Vosaltres compreu en aquestes dates? Per què?
    La veritat és que jo no compro en aquestes dates, bàsicament penso que és una estratègia de marketing, primer abans de l´arribada d´aquestes dates pugen els preus per llavors fer creure a la gent que hi ha algun tipus de descompte.
    - De qui és culpa que aquestes estratègies es portin a terme al nostre país? Per què?
    La culpa de que es portin a terme aquestes estratègies penso que és dels consumidors i d´aquesta tendència de segui tot el que fa EUA.
    - Per què estem en una societat del consum? Ens creem necessitats que no hauríem de tenir? Per què? Quin és l'origen d'aquesta societat?
    Estem en una societat consumista perquè la gent no és feliç amb el que té i busca alguna cosa que els faci feliç, tot i que sempre és momentani i sempre continuem comprant tonteries que no serveixen de res només per omplir l´espai buit. L´origen d´aquesta societat va començar amb tots els tòpics que hi han al mon "El que té més, és el millor"
    - Quina incidència tenen les campanyes de solidaritat? Hi participes? Per què?
    La incidència que tenen és intentar ajudar als altres de qualsevol manera, hi intento participar sempre que puc per ajudar als altres, ja que penso no costa res fer-ho.

    ResponElimina
  6. Crec que el fet de que estiguem sempre copiant els èxits dels altres països farà que la nostra cultura sigui cada vegada més barrejada amb altres i agafem tradicions i costums de fora. Trobo bé informar-se del que passa al món però en la meva opinió penso que això no s’hauria de fer perquè les nostres tradicions s’acabaran difuminant.
    Actualment vivim en una societat olt materialista. Una persona un dia va dir que els homes eren pobres de naturalesa i hauria de continuar sent així. La nostra societat es basa en consumir cada vegada més, sense tenir en conta del mal que fem al nostre entorn consumint tant. A més, moltes coses de les que comprem no les necessitem.
    Jo normalment no compro per aquestes dates sinó és que necessito una cosa molt específica ja que juguen amb les ofertes per tal de que comprem fins i tot el que no necessitem.

    ResponElimina
  7. " khalid bisi " L’auge del Black Friday ha provocat a Suècia el naixement d'una contraproposta que vol ser l’alternativa sostenible al consumisme massiu de l'últim divendres de novembre. Amb el nom de White Monday, la campanya té com a objectiu donar visibilitat a les empreses que contribueixen a l’economia circular. La iniciativa va néixer l'any passat, i en aquesta segona edició, que se celebra aquest dilluns, s'han doblat el nombre de participants, fins a una seixantena.

    "No acceptem qualsevol empresa que digui que és sostenible, sinó que el focus el posem en les empreses d'economia circular", ha explicat a l’ARA l'impulsor del White Monday, Henning Gillberg. Ell és el fundador de Repamera, una empresa online que cus roba estripada per fomentar la reutilització i reduir la compra de peces noves.

    ResponElimina