xf

dimecres, 6 de març del 2013

APROFUNDIM AMB LA REVOLUCIÓ INDUSTRIAL

Benvolguts followers,


Estem finalitzant el tema de la Revolució Industrial... Un tema que ha donat per molt; hem pogut apreciar els canvis tecnològics, econòmics, polítics i socials que es van produir al món entre finals del segle XVIII fins als inicis del segle XX. Al mateix temps hem reflexionat sobre l'actualitat i hem intentat entendre la situació que pateix la societat d'avui en dia, sempre amb el positivisme i il·lusió que ens caracteritza.
 
Per acabar de reflexionar-hi i veure el llegat que ens va deixar la Revolució Industrial, us deixem uns vídeos perquè en feu una crítica o síntesi d'un d'ells o tots si sou ambiciosos ... La gent que hi participi es pot endur grans beneficis i suplements, a més del compartir opinions entre companys /es.

La Història del Tren a Espanya

 

Aquest és el primer vídeo de la sèrie. Al youtube podeu trobar els altres.

La Història del Metro de Londres


És en anglès. Aquest és el primer vídeo. Al youtube podeu trobar els altres.

El Moviment Obrer al segle XIX


 Sempre endavant!!!

4 comentaris:

  1. L’Associació Internacional de Treballadors que va ser fundada al 1864, Londres, es va expandir per varis països d’Europa ja que anaven en contra de l’explotació dels obrers i del capitalisme liberal. Tenien 3 objectius:

    • Reforçar el sindicalisme de classe.
    • Implantar el socialisme.
    • Fer servir les vagues com a instrument per la propietat privada.

    Dins de la Primera Internacional hi havia dos grans grups: Els anarquistes i els marxistes. Com que la industria es va desenvolupar, les empreses necessitaven mes mà d’obra. La classe obrera anava augmentant. Els camperols comencen a abandonar el camp per poder establir-se als voltants de les ciutats industrials, les zones mineres… A causa de la insuficiència alimentaria i de l’escassetat de la sanitat, hi havien moltes malalties, epidèmies fins al punt en que l’esperança de vida Espanyola i la Russa eren les més baixes de tota Europa, amb 29 anys.

    La vida dels obrers en les fabriques i mines es molt dura, feien jornades de treball de 12 hores i amb un salari de 3 a 5 pessetes per dia, que equival a 2 o 3 cèntims d’euro, i això no arribava per poder mantenir la família, per això els nens també havien de treballar per poder pagar el lloguer de la barraca on vivien.

    En el camp es on hi vivia la major part de la població, la vida era encara més dura ja que es treballava amb un salari de 1 pesseta al dia. La misèria, pobresa i escassetat de menjar fa que els camperols mes joves hagin d’emigrar a la ciutat o Amèrica. Durant les 2 ultimes dècades del segle XIX emigren d’Espanya un total de 1 milió de persones per anar Cuba. Al 1879 es reuneixen els 25 membres fundadors del Partit Socialista Obrer Español, que defensaven les diverses classes socials. Pau Iglesias va tenir l’idea de fundar el PSOE.

    L’anarquisme es va implantar 1882 a Catalunya, Valencia, Saragossa però sobretot a les zones rurals d’Andalusia. Els treballadors andalusos es van unir a l’anarquisme perquè volien la revolució literalista.

    Barcelona era la capital econòmica del país, al 1888 va obrir la primera exposició universal que s’organitza a espanya. Allà, els socialistes van celebrar el seu primer congrés i funden el seus sindicat anomenat Unió General de Treballadors (UGT) que es l’encarregat de parar el poder anarquista.

    1890: Els Socialistes celebren per 1ra vegada l’1 de Maig.

    1893: A Barcelona van esclatar 14 bombes

    1897: Al president del govern (Cànoves) l’assassina un anarquista. Avui en dia encara no se sap qui ho va fer.

    ResponElimina
  2. El 1802, Richard Friedrich, col•loca una màquina de vapor sobre uns rails i neix la locomotora amb l’objectiu de ser una atracció de fira.
    El 1825, Jorge Stephenson posa en marxa la primera línia de ferrocarril a Anglaterra. Va vendre la seva patent per tot Europa però a Espanya va arribar uns 20 anys més tard. Els primers ferrocarrils anaven a 30km/h i com en aquell temps era una gran velocitat, es creia que podia afectar a la salut humana.
    A Espanya, cap al 1835, la gent encara es traslladava a tot arreu amb carro i de Madrid a Barcelona, per exemple, es tardava 5 dies i amb ferrocarril tan sols 24 hores.
    El primer intent de crear un ferrocarril a Espanya va ser de José Díez Imbrechts però va fracassar per falta de suport.
    Així que el primer ferrocarril espanyol es va construir a Cuba el 1837, quan encara formava part d’Espanya. Va ser el 7è o 8è ferrocarril del món.
    El 28 d’octubre de 1848, s’inaugura a Barcelona el primer ferrocarril peninsular, creat per enginyers britànics. Els promotors són un conjunt d'inversors catalans amb Miguel Biada al capdavant. Biada residia a Cuba i va assistir a la inauguració del ferrocarril, així que va venir amb l’idea de crear-lo aquí també.
    El primer viatge es va fer de Barcelona a Mataró, el poble natal de Biada. Hi havia 28 km, hi van pujar 900 persones i anava a 40km/h.

    ResponElimina
  3. EL MOVIMENT OBRER AL SEGLE XIX:

    Quan he escoltat aquest vídeo, he pensat que era molt espantós que hi poguessin arribar ha haver tantes morts. És horrible. Mirant-ho des d’un altre punt de vista, he comparat el temps d’abans amb l’actualitat. Tot i que els temps han canviat, tenint moltes infraestructures i noves tecnologies, hi ha aspectes que no han canviat tant. Si en un dia es van arribar a aconseguir reduir les llargues jornades de dotze hores treballades a vuit hores, actualment gairebé sembla un luxe tenir un lloc de treball i, els que el tenen, pocs són els que es queixen. A més, si l’empresari li demana fer alguna estona de més, no s’hi encararà com passava fa uns anys.
    També voldria esmentar com en aquell temps els pagesos marxaven cap a la ciutat. Actualment, està passant el mateix, perquè els pagesos ja no són propietaris de les seves terres i el seu bestiar. Si no que el propietari és un gran capitalista que té unes grans indústries.
    En aquell temps, la gent emigrava, això ens ho podem mirar com el nostre mirall ja que és molta la gent i, sobretot, estudiants que emigren a EUA o Alemanya, entre altres països que ja han sortit de la crisi o amb un índex d’atur més baix.
    En el vídeo podem observar com els rics van molt ben vestits i les dones vesteixen molt elegants, amb unes grans joies. En canvi, els pobres obrers porten roba, que moltes vegades ha estat cosida, afegint-hi parracs. Aquí es veuen molt bé les classes socials i com el capitalisme explotava el moviment obrer.
    La frase que diuen en el vídeo: “Units, ho podem tot!”, està molt mitificada. Actualment, per aconseguir un lloc de treball la gent no tindrà miraments si per aconseguir ell/a el lloc, ha de treure-li el lloc d’un altre fent servir alguna estratègia de favor.
    I per últim, si en l’antiguitat es van formar partits polítics per ajudar a l’obrer, en l’actualitat m’agradaria saber: “Què queda d’aquelles primeres iniciatives, sense ànim de lucre individualitzat?”. Com veiem ara, els partits s’estan enriquint a costa de tots els treballadors i encara tenen la Santa barra d’ apujant-se els impostos perquè hi ha crisi.


    Sílvia Prat Crosas (4t ESO B)

    ResponElimina
  4. El tren a provocat grans canvis en la societat a mesura que ha anat avançant el temps. Mentre hi havia països en guerra, revolucions en marxa, revoltes i la societat avançava cap a un nou model, el tren també es desenvolupava.
    el tren es la millor màquina inventada des del neolític, contant la màquina de vapor, ja que ens ha facilitat molt més tota la feina de transportar grans mercaderies, a part de ser també un mitja de transport còmode, pràctic i ràpid.

    Però, d’ on prové el tren? Qui el va inventar? Quan? On?
    Segons el vídeo tot va començar el 1802, però altres fons d’informació diuen que no va ser fins el 1814 quan Richard Trevithick va col•locar una màquina de vapor sobre uns rails, fent que la màquina rodes per sobre els rails en sentit circular. La gent de la ciutat de Londres va quedar captivada en veure el que havia inventat aquell ciutadà, que no era res més que la locomotora. La van anomenar “ atrapa a qui puguis “, ja que arribava els 30 km/h i aleshores aquesta velocitat era enorme!

    La gent es va espantar, ja que mai havien vist anar tan ràpid a una màquina, i fins i tot van arribar a publicar en els diaris articles parlant dels possibles efectes negatius que podia provocar aquesta màquina a la salut humana.

    El 1823-1825 a George Stephenson va posar en funcionament la primera línia de ferrocarril, es a dir, volia utilitzar el ferrocarril com a vehicle per poder moure’s entre dos pobres diferents, Stockton i Darlington, dos pobles d’ Anglaterra.

    Tot i que el ferrocarril sestava donant a conèixer a la resta del món molt ràpidament,falten aproximadament 20 anys perquè arribi a Espanya.
    En un trajecte de Barcelona – Madrid, es tardaven 5 o 6 dies anant amb carro i sense fer gaires parades, mentre que amb el ferrocarril en 24 hores eres al teu destí.

    A mitjans del segle XIX va arribar el Ferrocarril a Espanya. Josè Diaz va ser el primer en intentar construir un ferrocarril a Espanya, ell era exportador de vins, i volia donar conèixer el seu producte a altres comunitats, però va fracassarà com molt d’altres per falta de socis.

    Aixì doncs, el primer ferrocarril espanyol es va construir a Cuba, el 1837, el 7è o 8è en tot el món.
    El 1844 tres enginyes espanyols van elaborar un document amb les condicions en les que s’havia d’elaborar el ferrocarril espanyol, diferent a la resta.
    Es buscava que les calderes tinguessin més potencia que la resta, ja que Espanya geogràficament és un país amb molt relleu.
    El 28 d’octubre de 1848 es va construir el primer ferrocarril creat a Espanya, és a dir, “ Made in Spain”. Va ser a Barcelona, dut a terme per inversos catalans liderats per Miquel Viada. En Miquel havia vist el funcionament del primer ferrocarril espanyol a Cuba i des de llavors va tornar amb l’idea de fer el mateix a Espanya.
    El primer ferrocarril de la península ibèrica uneix Barcelona amb Mataró, un total de 28 quilòmetres. En el primer viatge i van anar un total de 900 persones dins d’una espècie de cotxes de fusta, lo que ara serien vagons de tren. Anava a un total de 40 km/h. Va ser un gran fet i va sortir fins i tot els diaris com si parlessin de màgia.
    El museu del ferrocarril de Vilanova i la Geltrú hi ha una replica exacte del primer ferrocarril “made in Spain”.

    ResponElimina