xf

divendres, 25 de novembre del 2016

THANKSGIVING, BLACK FRIDAY... CYBERMONDAY...

Thanksgiving i tres altres tradicions ianquis que ja són aquí

Els últims dies de novembre estan carregats de cites comercials i socials importades dels Estats Units. Algunes han arribat amb força. D’altres, no tant. Però totes són aquí.

La Berta ja fa dies que navega per internet rastrejant ofertes. Als seus 27 anys, aquesta jove infermera ha après que l’última setmana de novembre està dedicada als descomptes i les ofertes estrella. “Des de fa un parell d’anys espero amb candeletes l’arribada del Black Friday”, confessa la noia, que reconeix que també es mira ofertes per aprofitar el Cyber Monday, que se celebra dilluns vinent.

Família nord-americana durant els anys 50 /GETTY

Per si no n’hi hagués prou amb els fridays i mondays, ara també puja amb força el Thanksgiving, que es va celebrar ahir, thursday, dijous. Tot i que de moment l’èxit d’aquesta festivitat a casa nostra es limita al món de la restauració, amb menús especials en què el gall dindi és el protagonista, alguns experts en màrqueting asseguren que la tradició acabarà quallant entre la població, que ja ha abraçat amb entusiasme costums com Halloween o el Pare Noel.



No és cap secret que la influència de la cultura nord-americana, que des de fa anys ens envia missatges a través del cinema i la televisió, cap cop és més gran en cultures foranes. Un procés d’americanització que ha resultat imparable des de la propaganda de l’ American way of life, que es va començar a difondre en massa després de la Segona Guerra Mundial. Aquest estil de vida americà es basa en l’individualisme, el dinamisme, el pragmatisme i la creença en el progrés.

Per a Miquel Seguró, doctor en filosofia per la Universitat Ramon Llull i professor de la UOC, el que realment importem dels Estats Units són les tecnologies, el capitalisme i les festivitats. “No se’ns acut importar conflictes com la lliure circulació d’armes o els problemes racials”, clarifica. Tot i això, el filòsof considera que actualment a Europa estem en un moment de crisi d’autoestima. “Tenim un excés de tristesa i de falta de referents. Per tant, importem el que ens falta a casa nostra”, assenyala. I, mentre que d’Orient importem la pau i l’espiritualitat, dels Estats Units ens apropiem de les festivitats “per generar noves il·lusions i omplir els nostres buits”.

Sigui com sigui, el cas és que aquest final de novembre arriba carregat de celebracions ianquis. A continuació, les desglossem per ordre cronològic:

1. Thanksgiving

El quart dijous de novembre, és a dir, ahir, se celebra el Dia d’Acció de Gràcies, una de les festes més venerades pels nord-americans. És un dia en què es commemora la supervivència dels colonitzadors europeus gràcies a l’ajuda dels indis americans. Tot i els seus orígens religiosos, avui és considerada com una festivitat secular en què es dóna gràcies per la vida i el menjar. “Nosaltres la volem aprofitar per donar les gràcies als nostres clients”, explica Marc Argemí, cap de màrqueting de Sorli Emocions, a Vilassar de Mar. És el primer any que aquest complex comercial i esportiu celebrarà el Thanksgiving fent descomptes en productes durant la setmana i oferint un menú d’Acció de Gràcies dijous. De fet, el món de la restauració ja fa uns anys que prepara menús especials per a aquesta jornada. El restaurant DosTrece de Barcelona és un dels habituals, i ja té ideat per a aquest any un menú de gall dindi servit amb puré de patates amb salsa gravy, mongetes baby i salsa de nabius. I el Hard Rock Cafe de Barcelona també s’ha apuntat a la celebració.



2. Black Friday

Una de les estratègies de màrqueting més potents de tots els temps se celebra l’últim divendres de novembre, just després del Thanksgiving i com a tret de sortida de les compres de Nadal. No en va els establiments han vist la llum amb la comptabilitat: és un dels dies que es fan més vendes als Estats Units. De fet, el Black Friday té tant d’èxit que els descomptes duren de vegades tot el cap de setmana. Aquesta tradició, que es va començar a celebrar al nostre país el 2012, té els seus orígens als anys 60. Aleshores els comerciants nord-americans portaven la comptabilitat en paper i registraven els guanys amb tinta negra, i les pèrdues, amb vermella. Amb esperit emprenedor, van decidir convertir les pèrdues en beneficis inventant-se el Black Friday amb l’objectiu d’augmentar les vendes abans de Nadal. Avui, en alguns estats nord-americans, el divendres negre és un dia festiu, de manera que tenen un pont de quatre dies ideal per anar de rebaixes.




3. Cyber Monday

Per si no n’hi ha hagut prou durant el cap de setmana del Black Friday, dilluns que ve, dia 28, encara sereu a temps de celebrar el Cyber Monday, també conegut com a eDay. A diferència del divendres negre, que té lloc sobretot en establiments físics, el ciberdilluns es limita exclusivament a l’àmbit del comerç electrònic. Els orígens d’aquesta jornada es remunten al 2005, quan les companyies de màrqueting van buscar una estratègia per animar la gent a comprar a través de les botiges online. El seu debut va ser quan el web Shop.org va enviar un comunicat de premsa en què s’assegurava que el Cyber Monday s’havia convertit en un dels millors dies de venda online de l’any. Les empreses no van dubtar a sumar-se a la roda dels descomptes els anys següents.

Magatzem d'Amazon preparant-se pel CyberMonday /GETTY
4. ‘Garage sales’

Encara que no se celebri concretament al novembre, el garage sales és una altra tradició ianqui amb cada cop més adeptes a casa nostra. A les pel·lícules l’identifiquem com una espècie de mercat de segona mà que organitzen les famílies quan es traslladen. Sigui a l’entrada del jardí o al garatge, es fa un desplegament d’andròmines a preus simbòlics. I, de passada, també s’ofereix llimonada als veïns. Per motius d’espai i del tipus d’habitatge, a Catalunya el més fàcil és organitzar mercats de segona mà, també anomenats flea markets, on es venen tota mena d’objectes, roba, mobles o electrodomèstics. Sense anar més lluny, cada tercer cap de setmana de mes l’Associació Garage Barcelona organitza un garage salesa l’Ovella Negra del Poble Nou.

Garage Sales als barris residencials dels EUA /GETTY


Green Friday, l’alternativa sostenible

Aquest serà un cap de setmana marcat per la dualitat entre la vertiginosa (i sovint agressiva) campanya del Black Friday i la mobilització ciutadana solidària del Gran Recapte d’Aliments.

Si sou dels que volen aprofitar les rebaixes sense deixar de banda la sostenibilitat, podeu passar-vos a l’anomenat Green Friday. Aquest moviment verd cada cop té més adeptes als Estats Units i pretén perfilar-se com a alternativa al consumisme desfermat d’aquests dies. Entre altres coses, els partidaris del Green Day promouen els següents preceptes a través d’actives campanyes a les xarxes socials:

- Intenteu consumir productes de km 0. No només afavoreixen l’economia local, sinó que també promouen relacions humanes més justes i igualitàries.

- Trieu articles amb valors positius i eviteu aquells que promoguin valors violents o sexistes.

- Esbrineu d’ on provenen els articles i com s’han produït.

- Reflexioneu sobre la veritable necessitat d’adquirir un producte. Realment us fa falta?

Notícia extreta
Laura Saula
www.ara.cat
[Consulta: 25 de novembre de 2016]

Per reflexionar-hi...

En dies de grans estímuls consumistes: aquest divendres 25 (Black Friday), i dilluns 28 (Ciberdilluns: vendes per internet), davant del dubte per tanta escandalosa oferta, podem fer educació crítica i transformadora a les aules. Des del mòdul “Alternatives a l’altre món possible” del Curs d’Introducció a la Solidaritat per al Desenvolupament de PROIDE, presentem el decàleg del Consum Responsable, que ens pot ajudar:

1.       Ho necessito o vull satisfer un desig?
2.     És una compra lliure o impulsiva?
3.      Ho faré servir? Quants en tinc ja?
4.     Podria demanar-ho a un amic o familiar?
5.     Puc passar sense això?
6.     Tinc algun producte que em doni la mateixa utilitat?
7.      Podré mantenir-lo, netejar-lo, reparar-lo jo mateix?
8.     Com em desfaré del producte quan ja no el necessiti?  Es pot reciclar?
9.     S’ha fet amb matèries primeres renovables?
10.  Qui i com ha realitzat el producte? A qui estic donant els meus diners?


FEM EL DEBAT:
- Quina opinió us genera aquest afany d'imitar totes les tendències de MKT dels EUA?
- Vosaltres compreu en aquestes dates? Per què?
- De qui és culpa que aquestes estratègies es portin a terme al nostre país? Per què?
- Per què estem en una societat del consum? Ens creem necessitats que no hauríem de tenir? Per què?
- Quina incidència tenen les campanyes de solidaritat? Hi participes? Per què?
- Què opines del decàleg que ha realitzat la fundació Proide?
- Quin és l'origen del Thanksgiving? I la globalització?
...

11 comentaris:

  1. Habiam jo compro al black friday i en aquestes dates on els preus es rebaixen pero sensillament perque es mes barato pero crec que aixo de anar agafant coses de altres paisos acabara fent pols les tradicions d'aqui.

    ResponElimina
  2. Penso que abans de comprar algun producte, sobretot coses de roba, mobils, televisions, etc...hauriem de parar-nos a pensar de on han vingut i com han estat fets tots aquests productes. Ja que nosaltres els comprem per satisfer les nostres necessitats, ja que ens a semble que tot el que comprem, ha estat tot fabricat legalment. En el s. XXI trobo indignant que amb els "avenços" que hi han tant tecnologicament com socialment s'exploti a gent de altres paísos, simplement per fer-nos feliços a nosaltres. Ser que ningu abans de comprar algu es proposa una serie de preguntes, ja que si ens agrada ens ho comprem i ja esta, pero penso que alguna vegada ens ho hauriem de plantejar be.

    ResponElimina
  3. L'autor ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
  4. El dia del Thanksgiving no és una celebració moderna, ja que hi ha constància de que va començar a celebrar-se durant el primer quart del segle XVII. La majoria dels historiadors apunten l’any 1621 i localitzen qui són els qui van iniciar aquesta tradició en la Colònia de Plymouth (que avui en dia forma part de l’estat de Massachussetts).
    Aegons expliquen cròniques de l’època, un grup de colons (possiblement de procedència holandesa, tot i que alguns podrien ser britànics protestants que pudrien ser expulsats d’Inglaterra) va arribar fins aquell lloc als inicis de l’hivern de l’1620. Anàven desprovists de lo més essencial i a les poques setamnes van començar a escassejar els seus aliments, algo que va provocar que molts d’ells emmalaltissin i comencessin a fallar. Dins la primavera del 1621, un grup d’indis natius fou a la trobada del nous colons, mostrant-se afables i prestant-los tot tipus d’ajuda i ensenyances per que llauréssin els seus camps, pel qual els nous residents de la Colònia de Plymouth van obtenir uns excel·lents resultats, van poder tenir bones sembres.
    En agraIment als indígenes els van oferir una celebració on van compartir els seus aliments. Cada any es va agafar el costum de reunir-se totes les famílies de la colònia i donar les gràcies per tot l’ho aconseguit en els anteriors dotze mesos.

    L’inici de la globalització és en l’any 1492 amb la conquista i colonització de gran part del món per part d’Europa. Marshall McLuhan sostenia ja en 1961 que els mitjans de comunicació electrònics estaven creant un veïnatge universal. Rüdiger Safranski destaca que a partir de la explosió de la bomba atòmica en Hiroshima en 1945, va néixer una comunitat blobal unida en el terror a un holocaust mundial. També el seu inici es relaciona amb el chip ( 12 de setembre de 19b58), la llegenda de l’home a la Lluna, que coincideix amb la primera transmissió mundial via satèl·lit (20 de juliol de 1969), la creacií d’Internet (1 de setembre 1969). Però en general s’ubica en la desaparició de la Unió Soviètica i el bloc comunista.

    ResponElimina
  5. Avui en dia, la gent va a comprar sense para-nos a pensar dues vegades si el producte que comprem ens cal realment, d'on prové aquest producte i si realment només el volem per satisfer les nostres necesitats, si ja en tenim més d'un del producte que comprem... aquestes tandències de Thanksgiving, Black Friday,Cyber Monday... estan montades perquè la gent compri més de lu normal i amb els descomptes comprem coses que poder no necessitem només per eprofitar la ocasió. Hi ha gent que diu que tot això ès fals, en realitat el producte que compres el venen al mateix preu que abans però dies abans havien apujat el preu. tot això no sabem si ès cert o fals, però el que si que es veritat és que es compra més de lu normal.Tot i saber això, tothom aprofita per anar a comprar aquets dies especials ja que vivim en una societat de consum, perquè tot esta encarat a comprar, els anuncies de la televisió ( sobretot ara per les festes de Nadal) públicitat...el consum de productes s'ha convertit en una necessitat creada. Les nostres necessitats bàsiques son molt elementals: menjar, assistància mèdica, abric... però la nostre societat diem que ès una societat de consum perquè ens crea unes necesitats que no son necessaries, però els missatges de fons de la publicitat, ens converteixen en consumidors. Per exemple, seguir la moda, ja pot ser en roba o en mòbils... tenir cotxes...la gent te una necesitat de comprar encara que només sigui per satisfer les necessitats. Pensu que tenim afany d'imitar totes les tendències de MKT dels EUA, perquè ells amb aquestes tandències aconsegueixen vendre molt i tenir molts veneficis com per exemple en el Black Friday és un dels dies que es fan mès vendes als Estats Units, i fins i tot es fa durar tot un cap de setmana, i és una manera de que nosaltres també consumim més.

    ResponElimina
  6. No trobo el sentit en globalitzar tradicions propies d'un lloc concret robant l'essencia i singularitat a la població.


    És evident que a tothom li agrada trencar amb la rutina i fins i tot tenir més dies de festa, però molts per tal d'aconseguir-ho arriben a adoptar festivitats sense saber-ne ni l'origen, ni el significat, ni el propòsit. Es fa per pura tendencia (evidentment hi ha algú derrera d’això).


    Personalment, penso que és inutil celebrar una festa i no sentir-se identificat amb l’origen d’aquesta. Sense ànim d’ofendre, poso d’exemple el Nadal, on hi ha un munt de fets que no em quadren; Santa Claus? Aquest senyor poc té a veure amb el Nadal, hi ha qui diu que va ser un heroi a Turquia, i d’altres diuen que era l’ídol a paisos nordics on celebraven el solstici d’hivern al 24 de desembre. I els ateus? Celebren el Nadal i els agrada l’ambient però no s’empassen l’origen ni en broma, de fet, molts ho fan “pels regals”. 25 de desembre? Potser ens hauriem de plantejar qui va establir aquesta data, i com la va precisar tan bé per “clavar-la” casi 400 anys més tard… De fet, la biblia no fa cap referencia a la data, estació o època del neixement de Jesus, en contrast, el Coran indica que va ser a l’estiu (de l’hemisferi nord).


    Ja que estic amb això, també vull comentar que no em sembla logic que Espanya es consideri un pais laic, i els dies de descans “casualment” encaixen amb les del calendari cristià. Seria més encertat seguir el sistema de Australia, O ja que estem, afagir-hi dies de descans que cauen en festivitats d’altres cultures o religions que també abunden en el país, com s’ha començat a fer a Nova York, entre altres llocs.

    Aixo si! em sembla fantastic el bon ambient que es crea durant aquestes festes tot i que jo no participi en la majoria.

    ResponElimina
  7. El dia d'acció de gràcies és una festivitat anual per agrair la collita de la temporada. Se celebra el quart dijous de novembre.
    Els orígens d’aquesta festa es situen en una celebració a Plymouth, en l'actual estat de Massachusetts, l’any 1621. La festa es va celebrar en agraïment a una bona collita. Ja que al principi la colònia de Plymouth no tenia prou menjar per alimentar la meitat dels 102 colons. Els nadius, els indis americans, van ajudar als pelegrins donant llavors i ensenyant-los a pescar. El president Abraham Lincoln la va oficialitzar com a festa nacional l'any 1863.
    També es creu que exploradors espanyols a Texas van realitzar celebracions d’aquest tipus al 1590.

    Penso que està bé importar festes d’un altre país, però això no vol dir que s’hagin d’abandonar les nostres festes i tradicions. Respecte a les compres del Black Friday, cyber Monday... penso que està bé promocionar el comerç, però sense abusar-ne. Fent les compres necessàries.

    Laura Corominola
    4t B

    ResponElimina
  8. Jo personalment penso que copiar/imitar totes les tendències de MKT dels Estats Units com algunes festes és una tonteria, hem d'estar orgullosos del que tenim aqui, i no voler ser iguals que els altres, ja que al final desapareixaran totes les nostres tradicions. I penso que tot això és degut al comerç, que té la necessitat de vendre tant si com si i per tant agafen coses d'altres paisos, que saben que picaran la curiositat de la gent d'aqui i per tant les compraran.

    Jordi Puig

    ResponElimina
  9. Des del meu punt de vista, la potencia mundial de MKT són els Estats Units. Els altres països estan molt lluny de ser com ells, ja que no tenen prou idees ni diners per fer-ho. Lo que no tindria de passar, i que passa molt, és que la gent de aquí, si han de comprar un producte, havans compraran un que vingui de un altre país que no pas un que sigui del nostra país, ja que ens sembla que com més lluny arribi un producte més bo ha de ser, i això enriqueix la grans empreses, i les petites botigues es queden sense feina.

    Jordi Casacuberta

    ResponElimina

  10. I think i'm a bit 1 years late hahahah. may be the reason is didn't have knowledge about cyber monday at that time. well i was reading an article about tips to save big on cyber monday and i think you can also write this kind of stuff for your audience too. will be a great catch what do you say?
    hope to hear from you soon!

    ResponElimina